ကမၻာေပၚမွာ ႏူကလီယား ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ ပတ္သက္၍ အျငင္းပြါးမႈမ်ားျဖစ္ေပၚလွ်က္ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ တည္ၿငိမ္မႈကို ၿခိမ္းေျခာက္လွ်က္ရွိေပသည္။
`ကမၻာေပၚ၌ ႏူကလီးယားလက္နက္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ မည္သည္ႏိုင္ငံကေတာ့ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္သည္ မည္သည့္ႏိုင္ငံ ကေတာ့ ပိုင္ဆိုင္ခြင့္မရွိဟူေသာ ႏိုင္ငံတကာဥပေဒမ်ိဳးမရွိေသးေပ။ သို႕ေသာ္ ႏူးကလီးယားလက္နက္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ က်ယ္ျပန္႕စြာျပန္ပြါးသြားျခင္းမရွိေအာင္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားပါသည္။
စြမ္းအင္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အသံုးျပဳခြင့္ ရွိသည္ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ အခ်ိဳ႕ေသာႏိုင္ငံမ်ားသည္ စြမ္းအင္လိုအပ္မႈ ျပႆနာအေပၚမူတည္၍ ႏူကလီးယား ဓါတ္အားေပးစက္ရံုမ်ားတည္ေဆာက္၍ ႏူကလီးယားလက္နက္မ်ားကိုပါ ထုတ္လုပ္ ႏိုင္ရန္ ႀကိဳးစားလာၾကေပသည္။
ကမၻာေပၚ၌ ႏူကလီးယားလက္နက္မ်ားအား အေမရိကန္ႏွင့္ရုရွားတို႕ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ (၁၆) ရက္ေန႕တြင္ Alamogordo, New Mexico ျပည္နယ္၌ “Trinity” အမည္ရွိ ကမၻာ့ပထမဦးဆံုး ႏူကလီးယားစမ္းသပ္မႈျဖင့္၎၊ ရုရွားသည္ ၁၉၄၉ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ (၂၉) ရက္ေန႕တြင္ Semipalatinsk, Kazakhstan ၌ “ Joe 1” (Refer: Joseph Stalin) ပ
ထမဦးဆံုးႏူကလီးယားစမ္းသပ္မႈျဖင့္၎ စတင္၍ ႏူကလီးယားနည္းပညာ ႏွင့္ လက္နက္မ်ားအား ပထမဆံုးအသီးသီး ပိုင္ဆိုင္လာၾကေပသည္။
ထို႕ေနာက္ ၿဗိတိန္သည္ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ(၃)ရက္ေန႕တြင္ Monte Bello, Off Trimouille Island ၌ “Hurricane” အမည္ရွိ ႏူကလီးယားစမ္းသပ္မႈျဖင့္၎၊ ျပင္သစ္သည္ ၁၉၆၀ ေဖေဖၚ၀ါရီလ (၁၃)ရက္ေန႕တြင္ အယ္လ္ဂ်ီးရီးယ
ားျပည္တြင္းစစ္ (၁၉၅၄-၁၉၆၂) အတြင္း ဆာဟာရသဲကႏၱာရအတြင္း၌ “Gerboise Bleue”(Blue Jerboa) အမည္ရွိ ႏူကလီးယားစမ္းသပ္မႈအၿပီး၌၎၊ တရုတ္ႏိုင္ငံသည္ ၁၉၆၄ ေအာက္တိုဘာ (၁၆) ရက္ေန႕တြင္ အာရွအလယ္ပိုင္း Xinjiang Uygur Autonomous Regin (Taklamakan and Kuruktag) သဲကႏၱာရအတြင္းရွိ Lop Nur ေရအိုင္၌ ပထမဆံုး ႏူကလီးယားစမ္းသပ္မႈအား ျပဳလုပ္၍ ကမၻာ့ ပဥၥမေျမာက္ႏူကလီးယား လက္နက္ႏိုင္ငံအျဖစ္သို႕ အသီးသီးေရာက္ရွိခဲ့ၾက ပါသည္။
ဤသို႕ျဖင့္ ဤ ငါးႏိုင္ငံကမၻာ့ ႀကီးငါးႀကီးအျဖစ္၎၊ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ ေယာ္တာကြန္ဖရန္႕(Yalta Conference) မွစတင္ ၍ အေရွ႕အေနာက္ လက္၀ဲ - လက္ယာ ကြဲထြက္ၿပီး အ
ေမရိကန္ဦးေဆာင္ေသာ ေနတိုး (North Atlantic Treaty Organization – NATO) အား ဘယ္လဂ်ီယံႏိုင္ငံ ဘရပ္ဆဲလ္ၿမိဳ႕၌ ၁၉၄၉ ဧၿပီလ (၄) ရက္ေန႕တြင္ စတင္ဖြဲ႕စည္း၍၎၊ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု ဦးေဆာင္ေသာ ၀ါေဆာစစ္အုပ္စု (Warsaw Treaty Organization)အား ပိုလန္ႏိုင္ငံ ၀ါေဆာၿမိဳ႕၌ ၁၉၅၅ ေမလ (၁
၄) ရက္ေန႕တြင္၎ အသီးသီးတို႕သည္ စစ္အုပ္စုမ်ားအၿပိဳင္ဖြဲ႕၍ ကမၻာ့လက္နက္ၿပိဳင္ပြဲႀကီးအား စစ္ေအးအသြင္ အားၿပိဳင္၍
ႏူကလီးယားလက္နက္မ်ားအား အၿပိဳင္အဆိုင္ စမ္းသပ္ထုတ္လုပ္ခဲ့ၾကရာ ၁၉၉၁ ၾသဂုတ္လ၌ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စုႀကီးၿပိဳကြဲသြားခ်ိန္အထိ တနည္းအားျဖင့္ စစ္ေအးတိုက္ပြဲကာလဟုေခၚေသာ ႏွစ္ေပါင္း(၄၆) ႏွစ္ၾကာ တိုင္ကာလအတြင္း စစ္လက္နက္မ်ားအားၿပိဳင္အဆိုင္ ထုတ္လုပ္ ေရာင္းခ်ခဲ့ၾကေပသည္။ တနည္းအားျဖင့္လည္း ဤႀကီးငါးႀကီးႏိုင္ငံမ်ားသည္ ကမၻာ့ထိပ္တန္းအဆင့္
စစ္လက္နက္ထုတ္လုပ္တင္ပို႕ေရာင္းခ်ေနေသာ ႏိုင္ငံမ်ားလည္းျဖစ္ ေပသည္။
သို႕ေသာ္ စစ္ေအးကာလအတြင္း အိုင္စလန္ႏွင့္ဖင္လန္ႏိုင္ငံတို႕မွ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ရည္မွန္း၍ ေရွးဦးစြာ ႏူကလီးယား မျပန္႕ပြါးေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ စတင္အဆိုျပဳခဲ့ရာ ၁၉
၆၈ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ (၁) ရက္ေန႕၌ ႀကီးငါးႀကီးႏိုင္ငံမ်ားသည္ ႏူကလီးလက္နက္မ်ား မျပန္႕ပြါးေရးသေဘာတူစာခ်ဳပ္ (Nuclear Non-Proliferation Treaty – NNPT or NPT) အား လက္မွတ္ေရး ထိုးႏိုင္ခဲ့ၾကပါသည္။ ၎စာခ်ဳပ္၌ အဓိကအားျဖင့္ (၁. လက္နက္/နည္းပညာမျပန္႕ပြါးေရး၊ ၂. လက္နက္မ်ားေလ်ာ့ခ်ေရး၊ ၃.ႏူကလီးယားနည္းပညာအား ၿငိမ္းခ်မ္းစြာအသံုးခ်ခြင့္) စသည့္ အခ်က္သံုးခ်က္အ
ေပၚ၌ အခိုင္အမာသေဘာတူညီမႈ အား ႀကီးငါးႀကီးႏိုင္ငံအမ်ားအပါအ၀င္ ႏိုင္ငံေပါင္း (၁၈၉) တို႕လက္မွတ္ေရးထိုးႏိုင္ခဲ့ၾ
ကေပသည္။
သို႕ေသာ္ အိႏၵိယ၊ ပါကစၥတန္၊ အစၥေရး၊ ေျမာက္ကိုရီးယား စသည့္ေလးႏိုင္ငံသည္ အဆိုပါ (Nuclear Non-Proliferation Treaty) စာခ်ဳပ္အဖြဲ႕၀င္မ်ားမဟုတ္ၾကေပ။
သို႕ေသာ္လည္း ႀက
ီးငါးႀကီးႏိုင္ငံမ်ားသည္ လ်ိဳ႕၀ွက္စြာျဖင့္ ႏူကလီးယားလက္နက္မ်ားကို ထုတ္လုပ္ခဲ့ၾကၿပီး မဟာဗ်ဴဟာလက္နက္ႀကီးမ်ားအား သက္ဆိုင္ရာစစ္အုပ္စုမ်ားျဖစ္ၾကေသာ ေနတိုးႏွင့္ ၀ါေဆာအဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံအသီးသီးတို႕၌ အၿပိဳင္အဆိုင္ ျဖန္႕ခ်က္ခ်ထား၍ ခ်ိန္ရြယ္ထားခဲ့ၾကပါသည္။ ထို႕အျပင္ အာကာသစိုးမိုးေရးႏွင့္ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ သူလွ်ိဳၿဂိဳလ္တုမ်ား၊ ဒံုးခြင္းဒံုးအစီအစဥ္မ်ားကိုပါ အၿပိဳင္အဆိုင္ လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကပါသည္။
စစ္ေအးကာလျပီးလုၿပီးခင္ ၁၉၈၅ခုႏွစ္၌ သမၼတ ေရာ္နယ္ေရဂင္ ႏွင့္ သမၼတ ေဂၚဘာခ်က္ တို႕ေတြ႕ဆံု၍ ႏူကလီးယား မျပန္႕ပြါးေရး၊ ႏူကလီးယားလက္နက္မ်ားထုတ္လုပ္မႈေလ်ာ့ခ်ကန္႕သတ္ေရး၊ မဟာဗ်ဴယာလက္နက္မ်ားေလ်ာ့ ခ်ေရး၊ ဖ်က္သိမ္းေရး၊ ဒံုးခြင္းဒံုးအစိအစဥ္မ်ား စသည္ အားျဖင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားျပန္လည္စတင္ေဆာင္ရြက္လာခဲ့ၾကပါသည္။
ဤသို႕အားျဖင့္ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရး ခ်ိန္ခြင္လွ်ာသည္ သမိုင္းတေလ်ာက္ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ၏ စစ္အင္အားအေပၚမူတည္၍ ထိန္းၫွိခဲ့ၾကသည္ဟု ယူဆရပါမည္။ ႏူကလီးယားလက္နက္ပိုင္ဆိုင္မႈသည္ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ၏ ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္ သက္ဆိုင္ေနပါ မည္ေလာဟု စဥ္းစားစရာ ျဖစ္လာရပါသည္။ ႏိုင္ငံငယ္ေလးမ်ားသည္လည္း အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ားကဲ့သို႕ ႏူကလီးယား လက္နက
္မ်ားပိုင္ဆိုင္လိုျခင္းမွာလဲ အဓိကအားျဖင့္......
၁. မိမိတို႕၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာအား ကာကြယ္လိုျခင္း
၂. ႏိုင္ငံႀကီးမ်ား၏ ဖိအားေပးမႈအမ်ိဳးမ်ိဳးအား တန္းတူညီတူ အၿပိဳင္အံတုလိုျခင္း
၃. စစ္လက္နက္နည္းပညာ ပိုမိုဖံြ႕ၿဖိဳးလိုျခင္း/ စီးပြါးေရးအရ ႀကီးငါးႀကီးႏိုင္ငံမ်ားနည္းတူ ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်လိုျခင္း
၄. ႏူကလီးယားစြမ္းအင္အား လူမႈပတ္၀န္းက်င္ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုး
တတ္ေရးဘက္၌ အသံုးခ်လိုျခင္း
စသည့္အခ်က္မ်ားအေပၚ အေျခခံ၍ ႏိုင္ငံငယ္ (အထူးသျဖင့္ အေမရိကန္ ၾသဇာအာဏာလႊမ္းမိုးမႈအား ဆန္႕က်င္ေသာ ႏိုင္ငံ) မ်ားသည္ ႏူကလီးယားလက္နက္ထုတ္လုပ္ႏိုင္ေသာ နည္းပညာမ်ားကို အထူးႀကိဳးပမ္းရွာေဖြခဲ့ၾကပါသည္။
၎တို႕၏ ႏူကလီးယားနည္းပညာပိုင္ဆိုင္လိုျခင္း၏ အေၾကာင္းျပခ်က္မွာ စြမ္းအင္လိုအပ္ခ်က္ေၾကာင့္ႏွင့္ ေဆးဘက္ ဆိုင္ရာ သိပၸံနည္းပညာဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတတ္လိုျခင္းတို႕ကို အေၾကာင္းျပဴ၍ ႏူကလီးယားဓါတ္ေပါင္းဖိုမ်ား တည္ေဆာက္ၿပီီး ႏူကလီးယားသုေတသနလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားအား အထူးလွ်ိဳ႕၀ွက္စြာ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကေလသည္။
ႏူကလီးယား လက္နက္မ်ား ထုတ္လုပ္ႏိုင္ေသာ ယူေရနီယံ (၂၃၅) ၊ ပလူတိုနီယံ(၂၃၉) အဆင့္ထိရရွိေအာင္ လွ်ိဳ႕၀ွက္စြာေဆာင္ရြက္၍ ဗံုးအဆင့္ျဖစ္လာေသာအခါ စမ္းသပ္ေဖါက္ခြဲခဲ့ၾကပါသည္။ ဤကဲ့သို႕ စမ္းသပ္ေအာင္ျမင္မႈ အဆင့္ ထိျဖစ္လာေသာအခါ ႀကီးငါးႀကီးႏိုင္ငံမ်ားအပါအ၀င္ ႏူကလီးယားလက္နက္ႏိုင္ငံမ်ားသည္ အမ်ိဳးသားေအာင္ပြဲရရွိသည့္ပမာ ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္ ဂုဏ္ယူ၀င့္ၾကြားစြာျဖင့္ မီဒီယာ အသီးသီးမွ ထုတ္ေဖၚျပသ၍ ၀မ္းသာအားရျဖစ္ၾကသည္ကို ေတြ႕ျမင္ၾက ေပလိမ့္မည္။
ကမၻာ့ ႏူကလီးယားလက္နက္ႏိုင္ငံမ်ား
-
Country | Warheads active/total | Year of first test |
Five nuclear weapons states from the Non Proliferation Treaty NPT |
United States | 4,075 / 5,400 | 1945 ("Trinity") 20 KT |
Russia | 5,162 / 14,000 | 1949 (Joe 1) ("RDS-1") 22 KT |
United Kingdom | 160 / 185 | 1952 ("Hurricane") 25 KT |
France | 300 / 300 | 1960 ("Gerboise Bleue") 70 KT |
China | 180 / 240 | 1964 ("596") 22 KT |
NATO (7 States) Members | Not Clear | Not Clear |
No Sign NPT |
India | 60 / 60 | 1974 ("Smiling Buddha") |
Pakistan | 60 / 60 | 1998 ("Chagai-I") |
North Korea | <10> | 2006 Since 2006 Test/2009-5-25 Test |
Israel | 80/80 | Undeclared State |
Undeclared nuclear weapons states |
Iran | unknown |
|
Syria | unknown | unknown |
South Africa | Not Declare | Not Declare |
NATO Nuclear Sharing States , (7 States) Members: Belgium,Germany, Italy, Nether land, Turkey, Canada, Greece
ႏူကလီးယားလက္နက္ႏွင့္ပတ္သက္၍ မည္မွ်အထိအဖ်က္စြမ္းအား ႀကီးမားသည္၊ မည္မွ်ထိ အႏၱရာယ္ႀကီးသည္ကို မ်က္ေမွာက္လက္နက္ထုတ္လုပ္တင္ပို႕ေရာင္းခ်ေနေသာ (G – 7) Gums 7 States ႏိုင္ငံမ်ားမွျပည္သူေတြ၊ ကမၻာ့ျပည္သူေတြ အားလံုးသိၾကပါသည္။ အေမရိကန္ႏွင့္ ရုရွားႏွစ္ႏိုင္ငံတည္း၌ပင္ အႏုျမဴထိပ္ဖူး (၂၀၀၀၀) ခန္႕ရွိေပသည္၊ ဤမွ်မ်ားျပားလွ ေသာ လက္နက္မ်ားျဖင့္ တိုက္ခိုက္ရေလာက္ေသာ ရန္သူသည္ ဤကမၻာ၌ ရွိေနပါသလား ဆိုသည္မွာ စဥ္းစားစရာျဖစ္ပါသည္
ထိုလက္နက္မ်ားျဖင့္ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရးအား ထိန္းၫွိႏိုင္ပါသလား၊ ကမၻာ့စီးပြါးေရးအေျခအေနေတြကိုေရာ ထိန္းၫွိႏိုင္ပါ သေလာ၊ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ မည္မွ်အေထာက္အပံ့ျဖစ္ပါသနည္း၊ အေမရိကန္၏ ပထမဆံုးႏူကလီးယား စီမံကိန္းျဖစ္သည့္ မတ္ဟန္တန္စီးမံကိန္းဒါရိုက္တာလည္းျဖစ္၊ ကမၻာ့ႏူကလီးယားဗံုးဖခင္ႀကီးလည္းျဖစ္ေသာ ရူပေဗဒသိပၸံ ပညာရွင္ ပေရာ္ဖက္ဆာ ေရာဘတ္အိုပင္ဟမ္းမား (Professor Mr. Robert Oppenheimer) ကေတာ့ Trinity Nuclear Test ၿပီးေနာက္မွာေျပာသြားခဲ့ေသာ စကားေလးႏွစ္ခြန္းကိုေတာ့ အမွတ္ရမိပါသည္ “ က်ဳပ္တို႕အားလံုး ေခြးေတြျဖစ္ကုန္ၿပီဗ်” “ က်ဳပ္ေသ သြားခဲ့ရင္ေတာ့ သမိုင္းမွာ ကမၻာႀကီးကို ဖ်က္ဆီးတဲ့သူတေယာက္အျဖစ္ အမည္တြင္က်န္ရစ္ေတာ့မွာဘဲ” လို႕ ၎တို႕ ဘ၀တေလ်ာက္လံုး ယူက်ံဳးမရျဖစ္ၾကရမည္မွာမလြဲေပ၊ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ၎စမ္းသပ္မႈအၿပီး (၂၁)ရက္ အၾကာ၌ ယူေရနီယံအႏုျမဴဗံုး ( Little Boy) အား ဟီရိုရွီးမားၿမိဳ႕ေပၚသို႕ ၎ ထို႕ေနာက္ သံုးရက္အၾကာ၌ ပလူတိုနီယံ အႏုျမဴဗံုး ( Fat Man)အား နာဂါဆာကီ ၿမိဳ႕ေပၚသို႕၎ ႀကဲခ်ခဲ့ေလသည္။
မည္သို႕ပင္ဆိုေစ အႏုၿမဴဗံုးႀကဲခ်ၿပီးေနာက္ ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးလည္း ၿပီးဆံုးသြားခဲ့ပါသည္။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ကာလ ကမၻာ့အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ားအၾကား၌ ႏူကလီးယားလက္နက္ထိပ္ဖူးေပါင္း အနည္းဆံုး (၂၅၀၀၀) ေလာက္ရွိႏိုင္မည္ဟု ခန္႕မွန္းရပါသည္။ ထို႕ျပင္ကမၻာေပၚ၌ ႏူကလီးယားလက္နက္ပိုင္ၿပီးအုပ္စု၊ ပိုင္ဆိုင္ရန္ႀကိဳးပမ္းေနေသာ အုပ္စုမ်ားအၾကား၌ လည္း အေမရိကန္ဦးေဆာင္ေသာ ေနတိုးစစ္အုပ္စု၊ ရုရွားဖက္ဒေရးရွင္၊ တရုတ္၊ အိႏိၵယ၊ ပါကစၥတန္ႏွင့္ အေမရိကန္ ဆန္႕က်င္ေသာ အုပ္စုမ်ားဟူ၍ အစုအဖြဲ႕ပံုသ႑ာန္အားျဖင့္ (၆) ခုရွိေနပါသည္။ ယေန႕ကာလ၌ ထိုႏိုင္ငံမ်ား၏ ကာကြယ္ေရး တပ္ဖြဲ႕အသီးသီး၌လည္း အနာဂတ္၌ျဖစ္ေပၚလာမည့္စစ္ပြဲအတြက္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ေနသည့္အလား ေနာက္ဆံုးေပၚ ထူးေထြ ဆန္းျပားေသာ စစ္လက္နက္ကိရိယာမ်ားတပ္ဆင္၍ မိမိတို႕ႏိုင္ငံ(သို႕) မိမိတို႕မဟာမိတ္အဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံမ်ားအၾကား စစ္အင္အား အသံုးစရိတ္ေတြပိုမိုခ်ဲ႕ထြင္သံုးစြဲလာေနသည္ကိုလည္း သတိျပဳမိပါသည္။
ႏူကလီးယားလက္နက္ ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ G -8 ၏ စစ္ဘက္အသံုးစရိတ္ ျပဇယား
No | Country Name | Military Spending 2008 Billion Dollar | Year 2007 Billion Dollar |
1 | ကမၻာ့စစ္အသံုးစရိတ္ | ၁.၄၇ ထရီလီယံ | ၁၃၃၉ ဘီလီယံ |
2 | ေနတိုးစစ္အုပ္စု | ၁.၀၄၉ ထရီလီယံ |
|
3 | အေမရိကန္ | ၆၅၁.၁၆၃ ဘီလီယံ (2009) | ၅၄၇ ဘီလီယံ |
4 | ဥေရာပသမဂၢ | ၃၁၂.၂၅၉ ဘီလီယံ (2008~2009) |
|
5 | တရုတ္ | ၇၀.၁၃၂ဘီလီယံ (2009) | ၅၈.၃ ဘီလီယံ |
6 | ျပင္သစ္ | ၆၈.၁၃၅ ဘီလီယံ (2008~2009) | ၅၃.၆ ဘီလီယံ |
7 | ၿဗိတိန္ | ၆၃.၄၇၉ ဘီလီယံ (2009~2010) | ၅၉.၇ ဘီလီယံ |
8 | ဂ်ပန္ | ၄၈.၈၆ ဘီလီယံ (2008) | ၄၃.၆ ဘီလီယံ |
9 | ဂ်ာမဏီ | ၄၅.၉၃၀ ဘီလီယံ (2008) | ၃၆.၉ ဘီလီယံ |
10 | အီတလီ | ၄၀.၀၅ ဘီလီယံ (2008) | ၃၃.၁ ဘီလီယံ |
11 | ရုရွား | ၃၉.၆ ဘီလီယံ (2009) | ၃၅.၄ ဘီလီယံ |
12 | အိႏၵိယ | ၃၂.၇ ဘီလီယံ (2009~2010) | ၂၄.၂ ဘီလီယံ |
13 | ေတာင္ကိုရီးယား | ၂၈.၅ ဘီလီယံ (2008) | ၂၂.၆ ဘီလီယံ |
14 | ကေနဒါ | ၁၆.၀၆ ဘီလီယံ (2009~2010) | ၁၅.၂ ဘီလီယံ |
14 | အစၥေရး | ၁၃.၃ ဘီလီယံ (2009) |
|
15 | ပါကစၥတန္ | ၇.၈ ဘီလီယံ (2008) |
|
16 | အီရန္ | ၆.၃ ဘီလီယံ (2005) |
|
16 | ေျမာက္ကိုရီးယား | ၅.၅ ဘီလီယံ (2005) |
|
Source: Wikipedia Encyclopedia , Stockholm International Peace Institute.
အထူးသျဖင့္ အာရွ ပစိပစ္ေဒသအတြင္း စစ္ေရးတည္ေဆာက္မႈမ်ားသည္ အလြန္ေၾကာက္မက္ဖြယ္ေကာင္း ေလာက္ေအာင္ပင္ သိမ္ေမြ႕လွေပသည္။ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဟူေသာစကား၊ ေဒသဆိုင္ရာတည္ၿငိမ္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတတ္ေရး ဟူေသာ စကားလံုး ေတြျဖင့္ လက္နက္မ်ားတင္ပို႕ေနေသာ ကမၻာ့လက္နက္ (Major Arms Exporters) ႏိုင္ငံမ်ားအား ဤသို႕အား ျဖင့္လည္း ေတြ႕ရွိရျပန္ပါသည္။
လက္နက္ႏိုင္ငံမ်ားမွ ထုတ္လုပ္ေသာ ၾကည္း. ေရ. ေလ သံုးေနာက္ဆံုးေပၚ စစ္လက္နက္ပစၥည္းမ်ားအား အမ်ားဆံုး ၀ယ္ယူေသာႏိုင္ငံမ်ားမွာ အာရွတိုက္မွ ႏိုင္ငံျဖစ္ၾကၿပီး အမ်ားဆံုးမွာ အိႏၵိယ၊ တရုတ္၊ အာရပ္ေစာ္ဘြားမ်ားႏိုင္ငံ(UAE)၊ အစၥေရး၊ အီဂ်စ္ႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ အိႏိၵယသည္ ရုရွ ႏွင့္ ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံတို႕မွ အဓိကတင္သြင္းခဲ့ၿပီး၊ တရုတ္ႏိုင္ငံမွာ ရုရွားမွတင္သြင္း၍ ကမၻာ့လက္နက္ထုတ္လုပ္မႈ၏ (၁၂) ရာခိုင္ႏံႈးရွိၿပီး စုစုေပါင္းလက္နက္တင္သြင္းမႈ၏ (၄၅) ရာခိုင္ႏံႈးအား ရုရွမွတင္သြင္းခဲ့ေပသည္။
မ်က္ေမွာက္ ပစိဖိတ္ဒသအတြင္း စစ္ေရးတင္မာမႈမ်ားျဖစ္ေပၚလာျခင္း၏ အဓိကအေၾကာင္းရင္းမ်ားအား ေလ့လာ ၾကည့္ေသာအခါ …
၁. မည္သည့္ႏိုင္ငံမ်ားသည္ ေဒသတြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ၿခိမ္းေျခာက္ႏိုင္သနည္း။
၂. မည္သည့္ႏိုင္ငံမ်ားသည္ စစ္ဘက္အသံုးစရိတ္မ်ားကို ေျမာက္ျမားစြာ သံုးစြဲေနပါသနည္း။
၃. စစ္အင္အားသည္ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြါးေရးႏွင့္ ေဒသတည္ၿငိမ္ေရးအတြက္ အေထာက္အပံ့ျဖစ္ပါသလား။
၄. အေထာက္အပံ့ျဖစ္သည္ဆိုလွ်င္ အာရွႏိုင္ငံမ်ား စစ္အင္အားအၿပိဳင္အဆိုင္တည္ေဆာက္ျခင္းအား ျငင္းစရာမရွိေပ။
၅. သို႕မဟုတ္ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံတည္းကသာ တဖက္သတ္အင္အားႀကီးထြားေအာင္လုပ္ေစျခင္းျဖင့္ ေဒသတြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ထိန္းသိမ္းႏိုင္မည္ေလာ။
ကမၻာ့အေရွ႕အေနာက္ အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ား စစ္အင္အားခ်ိန္ခြင္လွ်ာအား ၫွိျခင္းျဖင့္ရရွိလာေသာ အေျဖတခုမွာ ဆင္းရဲေသာႏိုင္ငံမ်ား၊ ျပည္သူမ်ားအတြက္ ရတတ္မေအးဖြယ္ ဆင္းရဲတြင္းအတြင္းသို႕ တြန္းပို႕ေနသည္အေျခအေနမ်ားသာ ျဖစ္ေပၚေစပါသည္။
တနည္းအားျဖင့္ ဆင္းရဲေသာ အင္အားေသးငယ္သည့္ႏိုင္ငံမ်ား၏ အစိုးရမ်ားအေနျဖင့္ ၎တို႕၏ အခ်ဳပ္အျခာအာ ဏာအား ထိပါးႏိုင္မည့္အေျခအေနမ်ားအေပၚ သံုးသပ္၍ တုိင္းျပည္ဘ႑ာေငြထဲမွ စစ္ဘက္အသံုးစရိတ္မ်ား ပိုမိုသံုးစြဲလာေစ ျခင္း၊ တဖန္ မ်ိဳးခ်စ္ႀကီးမ်ားပမာ ၎တို႕မရွိလွ်င္ တိုင္းျပည္သည္သူမ်ားလက္ေအာက္ က်ေရာက္ေစႏိုင္ေၾကာင္းအား ၀ါဒျဖန္႕ခ်ီ ၍ ၎တို႕၏ အာဏာတည္ၿမဲေရးအား နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းအားျဖင့္ ေဒသအတြင္း၌ အာဏာရွင္မ်ားကို ေမြးဖြါး လာေစျခင္း စေသာ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈမ်ားအား ဆက္လက္ျဖစ္ေပၚေစႏိုင္ပါသည္။
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုသည္ ေျမာက္ကိုရီးယားအေပၚ၌ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ဖိအားေပးမႈေတြကို အသံုးျပဳ၍ ဆက္ဆံ ခဲ့ပါသည္။ သို႕ေသာ္ မည္သို႕ပင္ဖိအအားေပးေပး၊ မည္သို႕ပင္ စီးပြါးေရး ပိတ္ဆို႕မႈေတြလုပ္လုပ္ အရာမေရာက္ခဲ့ေပ။ ေျခာက္ႏိုင္ငံေဆြးေႏြးပြဲအစီအစဥ္မွာလည္း ႏွစ္ေတြသာၾကာလာခဲ့ေပမယ့္ မည္သည့္တိုးတတ္မႈမွ်မရခဲ့၊ သမၼတ ဘြတ္ရ္ွ သက္တမ္းကုန္ခါနီး ေျမာက္ကိုရီးယားႏိုင္ငံအား အေမရိကန္ရဲ႕ ရန္သူစာရင္းမွ ပယ္ဖ်က္ေပးမည္၊ အေမရိကန္၏ အၾကမ္းဖက္ ႏိုင္ငံမ်ားစာရင္းမွ ပယ္ဖ်က္ေပးမည့္ အထိ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား၊ ေျမာက္ကိုရီးယားဘက္မွ ေဆာက္လက္စ ႏူကလီးယား ဓါတ္ေပါင္း ဖိုအား ၿဖိဳခ်ဖ်က္ဆီးေပးခဲ့သည့္အထိ သေဘာတူညီမႈမ်ားရွိခဲ့ေသာ္လည္း ေနာက္ဆံုးမွာတာ့ အေမရိကန္ဘက္မွ သေဘာ တူညီမႈ ေတြကို အေကာင္အထည္မေဖၚခဲ့သည္လား၊ ေျမာက္ကိုရီးယားဘက္မွ မည္သည့္အခ်က္ေတြခ်ိဳးေဖါက္ခဲ့သနည္း ဆိုသည္မွာေတာ့ ကာယကံရွင္မ်ားသာ ေသခ်ာသိေပလိမ့္မည္။
သို႕ေသာ္ အေမရိကန္ေတြဘက္မွ ေျမာက္ကိုရီးယားလိုႏိုင္ငံငယ္ေလးကို ၎တို႕သေဘာအတိုင္း လိုက္ေလွ်ာေပးရ မည့္ဆိုသည့္ အခ်က္ကိုေတာ့ အေမရိကန္မ်ိဳးခ်စ္ေတြၾကားမွ လက္ခံခဲ့ျခင္းမရွိႏိုင္ပါဘူး၊ ထို႕ေၾကာင့္သာ ေနာက္ပိုင္း ျဖစ္ေပၚလာေသာ တင္မားမႈသည္ ယခင္ကထက္ပိုမိုျပင္းထန္လာခဲ့ၿပီး ႏူကလီးယားစမ္းသပ္ေဖါက္ခြဲမႈ၊ တာေ၀း/တာလတ္/ တာတိုပစ္ ဒံုးပ်ံေတြကို တၿပိဳင္နက္တည္းမွာဘဲ စမ္းသပ္ပစ္ျပခဲ့ပါသည္။
တဆက္တည္းမွာဘဲ ေျမာက္ကိုရီးယားအေပၚ ကုလအပါအ၀င္ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားက စီးပြါးေရးအေရးယူပိတ္ဆို႕မႈ ေတြျပဳလုပ္ခဲ့ၾကၿပီး စစ္ေရးအရပါ ျပင္ဆင္မႈေတြျပဳလုပ္ခဲ့ၾကပါသည္။
ဤသို႕အေရးယူေဆာင္ရြက္မႈမ်ိဳးသည္ ယခင္ကလည္းႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၿပီးျဖစ္ၿပီး ေအာင္ျမင္မႈလည္း မရွိခဲ့ပါဘူး၊ ထို႕ေၾကာင့္ Stick and Carrot နည္းဗ်ဴဟာျဖင့္ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးေရးလုပ္ငန္းစဥ္အား တရုတ္ႏိုင္ငံမွ အဆိုျပဳခဲ့ သည့္ အတိုင္းအေကာင္အထည္ေဖၚခဲျခင္းျဖစ္ေပသည္။
ဤေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးေရးသည္ အထိုက္အေလ်ာက္အားျဖင့္ ဒီပလိုေမစီလမ္းေၾကာင္းေကာင္းေကာင္းရွိခဲ့ပါသည္။ သို႕ေသာ္ ဒီပလိုေမစီေနာက္မွ ပါလာမည့္ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားကို တျဖည္းျဖည္းခ်င္း ရယူၿပီး ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္ေသာ အေျခအေနမ်ားကို မက်င့္သံုးခဲ့ဘဲ ႏွစ္ဘက္စလံုးမွ ခ်က္ခ်င္းအေကာင္အထည္ေဖၚ အမွန္တကယ္ မေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေသာ စာရြက္ေပၚ၌သာ အက်ံဳး၀င္ေသာ သေဘာတူညီမ၍မ်ားကိုသာ ရယူႏိုင္ခဲ့ၾကေပသည္။ တနည္းအားျဖင့္ ကမၻာ့အင္အား အႀကီးဆံုးႏိုင္ငံႏွင့္ ကမၻာ့အဆင္းရဲဆံုးႏိုင္ငံအၾကား ရယူေသာသေဘာတူညီခ်က္မ်ား၌ ဂုဏ္သိကၡာပိုင္းေတြကို ႀကိဳတင္ ထည့္သြင္း စဥ္းစားေဆာင္ရြက္ႏိုင္လွ်င္ေအာင္ျမင္မႈမ်ားပိုမိုေကာင္းမြန္ႏိုင္ပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ သေဘာတူညီခ်က္ေတြကို အရင္စလိုအေလာတႀကီးမလုပ္ဘဲ ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကား၌ အေမရိကန္ျပည္သူေတြ၏ ေျမာက္ကိုရီးယား ျပည္သူေတြအေပၚ ထားေသာ ေမတၱာေစတနာကို ပိုမိုျမင္သာေအာင္ေဆာင္ရြက္သင့္ပါသည္။
အေမရိကန္ျပည္သူေတြ၏ ေစတနာသည္ ေျမာက္ကိုရီးယားျပည္သူေတြအေပၚ စာနာေထာက္ထားမႈအား ေျခာက္ႏိုင္ငံ စကား၀ိုင္းမွ အေကာင္းဆံုးျမင္သာေအာင္ေဆာင္ရြက္၍ ရပါသည္။ ဤနည္းလမ္းသည္သာ ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကား ယံုၾကည္မႈေတြ ရရွိႏိုင္ပါလိမ့္မည္။
ယေန႕မ်က္ေမွာက္ အေျခအေနအရ ကမၻာလိုင္းဆိုင္ရာ ဆက္စပ္မႈကာလအတြင္းသက္ေရာက္မႈေၾကာင့္ ယဥ္ေက်းမႈ မ်ားေပါင္းစံုလာမည့္ အေျခအေန၌ ကမၻာ့ျပည္သူအခ်င္းခ်င္း ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတတ္မႈမ်ားအား ေဒသအလိုက္ ထိန္းၫွိႏိုင္ေသာ အေျခအေနမ်ားျဖစ္ေပၚႏိုင္ပါလွ်က္၊ အနာဂတ္ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ပညာေပးမႈအစီအစဥ္အမ်ား ပိုမိုေဆာင္ရြက္ေစျခင္း ျဖင့္၎ သံုးစြဲေနသည့္ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ အသံုးစရိတ္မ်ားကို ကမၻာေပၚ၌ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလိုလားေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးေသာ အင္အားစုအား ပိုမိုႀကီးထြားလာေအာင္ ျပဳလုပ္မည့္ အစီအစဥ္မ်ား၌ ႏိုင္ငံတကာေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ မ်ိဳးဆက္သစ္ႏိုင္ငံတကာေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ပညာရွင္မ်ားျဖင့္ ပူးတြဲေဆာင္ရြက္ေစျခင္းျဖင့္ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအား ေဒသအသီးသီးရွိ ျပည္သူမ်ားပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈျဖင့္ ထိန္းၫွိႏိုင္ေပသည္။
သို႕ေသာ္ အေရွ႕အေနာက္ အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ားအေနျဖင့္ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးထက္ ၎တို႕အက်ိဳးေက်းဇူးတခုတည္း အေပၚေဆာင္ရြက္ျခင္းေၾကာင့္ မလိုလားအပ္ေသာ စစ္ေရးအၿပိဳင္တည္ေဆာက္မႈမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးတင္းမားမႈမ်ား၊ စီးပြါးေရး ဆိုင္ရာ အက်ပ္အတည္းမ်ားကို ျဖစ္ေပၚေစၿပီး ကမၻာ့ျပည္သူမ်ားအၾကား၌ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒမ်ား၊ ေဒသအစြဲ၊ လူမ်ိဳးအစြဲမ်ား သာျဖစ္ေပၚေစၿပီး ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားေပါင္းစံုျခင္းမရွိေတာ့ဘဲအေရွ႕အေနာက္ ႏိုင္ငံမ်ားအၾကား၌ ႏိုင္ငံေရးၾသဇာ၊ စီးပြါးေရးၾသဇာလႊမ္းမိုးႏိုင္ေအာင္ စစ္ေရးအင္အားႀကီးမားမႈအေပၚမူတည္၍ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားသည္ ဆက္လက္ျဖစ္ေပၚေန လိမ့္မည္သာျဖစ္ေပသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ ေယဘူယ်အားျဖင့္ ပစိဖိတ္ေဒသအတြင္း ႏိုင္ငံေရး၊ စစ္ေရးတင္မားမာမႈျဖစ္ေပၚလာျခင္းမွာ ..
၁. ဆင္းရဲ ခ်မ္းသာကြာဟမႈ
၂. ကုန္သြယ္ေရးမညီမွ်မႈ
၃. အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ား၏ ဆင္းရဲေသာႏိုင္ငံမ်ားအေပၚ အကူအညီေပးရာ၌ အားနည္းမႈ
၄. အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ား၏ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြါးတဘက္တည္းကိုသာ ေရွးရႈမႈ
၅. ကမၻာလံုးဆိုင္ရာေပါင္းစပ္လာမႈအား မိမိတို႕၏ အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြါးအျမင္တခုတည္းအေပၚ၌သာ အသံုးခ်မႈ
စသည္တို႕ေၾကာင့္ မလိုလားအပ္ေသာ တင္းမာမႈမ်ားကိုသာ ျဖစ္ေပၚေစခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ဆင္းရဲေသာျပည္သူမ်ား၏ တိုင္းျပည္ငယ္ေလးတခုမွ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ၿငိမ္းေျခာက္ေနသည္ဟူေသာ အယူအဆ မွာ ေယဘူယ်အားျဖင့္ေၾကာင္းက်ိဳး ဆီေလွ်ာ္ျခင္းမရွိပါ။ စားစရာေတာင္မွ ေလာက္ငမႈမရွိေသာ တိုင္းျပည္မွ စစ္ေရးအရ ၿခိမ္းေျခာက္မႈ ရွိသည့္တိုင္ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္းဟူေသာ ေမးခြန္းသည္ ေမးစရာရွိေနပါသည္။
ဤေမးခြန္အား လူသားခ်င္းစာနာေသာ ေထာင့္မွၾကည့္လွ်င္ ျမင္ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ ကမၻာ့လူသားမ်ားအခ်င္းခ်င္းအၾကား ၌ အမုန္းေတြဖယ္ရွားၿပီး လူလူခ်င္းကူညီရိုင္းပင္းမႈမ်ားကသာ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို တည္ေဆာက္ေပးႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ လူသားေတြၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းေတြမ်ားမ်ား လုပ္ႏိုင္ေအာင္ ႏိုင္ငံႀကီးမ်ားအေနျဖင့္ ၀ိုင္း၀န္းအားေပးေဆာင္ရြက္ျခင္းသည္ ကသာ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအား အာမခံခ်က္ေပးႏိုင္ပါလိမ့္မည္။
ထို႕ၾကာင့္ အာရွပစိဖိတ္ေဒသ အတြင္းႏိုင္ငံမ်ားအေနျဖင့္၎၊ ျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္၎ ၀ိုင္း၀န္းပူးေပါင္းေဆာင္ ရြက္ႏိုင္ေသာ နည္းလမ္းအမ်ားအား ႏိုင္ငံတကာ ေခါင္းေဆာင္မ်ားအဆင့္လႈပ္ရွားမႈ၊ မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္မ်ား ျပည္သူမ်ားမွ ပူးေပါင္း၍ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားအား ေဆာင္ရြက္ျခင္းအားျဖင့္ တင္းမာမႈမ်ားအားေလွ်ာ့ပါးသြားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ ပါသည္။
ထို႕ျပင္ ေျမာက္ကိုရီးယားႏိုင္ငံကဲ့သို႕ ဆင္းရဲေသာ၊ အာဏာရွင္ႏိုင္ငံမ်ားအား ဖိအားေပးရာ၌လည္း ကမၻာ့လူ႕အဖြဲ႕ အစည္းအတြင္းမွ ပစ္ပယ္မထားဘဲ ၎တို႕ျပည္သူလူထုအတြင္း၌ စီးပြါးေရး/ပညာေရး/ က်မ္းအမာေရး စေသာ အကူ အညီမ်ားရရွိေအာင္ ခ်ဥ္းကပ္ေဆာင္ရြက္သင့္ေပသည္။
သို႕ေပသည့္ ဤကမၻာေလာက၌ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအျမင္ရွိေသာ အင္အားစုသည္ အလြန္ႀကီးမားမွသာ ဤကဲ့သို႕ေသာ လုပ္ငန္းမ်ိဳးေတြကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေပမည္။
အာရွပစိဖိတ္ေဒသအတြင္းျပည္သူမ်ားႏွင့္ ကမၻာ့အရပ္ရပ္၌ ေနထိုင္ၾကေသာ ျပည္သူေတြအားလံုး ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အတြက္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေအာင္ အစိုးရမဟုတ္ေသာ အေျခခံလူမႈအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ပူးေပါင္းအားျဖင့္ စစ္ကို ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ဆင္းရဲမႈကိုေသာ္လည္းေကာင္း ဟန္႕တား တားဆီးႏိုင္ပါသည္။
ကြ်ႏုပ္တို႕ ျပည္သူေတြသာ အားရွိပါက ကမၻာေပၚက မည္သည့္အခက္အခဲ မဆိုျဖတ္ေက်ာ္ႏိုင္မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရပါသည္။
၀မ္းအို၀မ္း
No comments:
Post a Comment